Articole

Piața administrării de clădiri de birouri resimte puternic efectele pandemiei și va suferi de acum încolo modificări semnificative pentru o perioadă lungă de timp. Întrucât cererea pentru spații de birouri a scăzut la aproape jumătate, aceeași evoluție o are și cererea de servicii destinate clădirilor. 

 

În condițiile în care o bună parte a angajaților vin prin rotație la birou sau lucrează de acasă, prestațiile specifice s-au reconfigurat. Chiar dacă exigențele în materie de servicii de igienizare și regândire a fluxurilor și regulilor au crescut, sunt multe alte aspecte care au de suferit.

 

Care sunt principalele modificări suferite de piața administrării de clădiri de birouri?

Pandemia de coronavirus a schimbat radical modul în care ne raportăm la ceilalți, interacționăm unii cu alții și venim la muncă. Pe toți ne afectează distanțarea socială și, pentru a reduce la minim riscurile, va fi nevoie să ne comportăm prudent și conform recomandărilor autorităților. 

Dată fiind situația, iată care sunt principalele schimbări de pe piața de administrare de clădiri:

  • A scăzut dramatic cererea de noi servicii de administrare de birouri.

  • Administratorii de clădiri trebuie să regândească și să implementeze măsuri care să garanteze cel mai bun flux pentru persoanele care lucrează și vizitează o clădire de birouri.

  • Au crescut simțitor cheltuielile legate de igienizarea și asigurarea echipamentelor necesare pentru sănătatea personalul care se ocupă de prestarea serviciilor.

  • Au crescut solicitările și costurile implicate de reconfigurarea și reamenajarea birourilor. Conceptul de open space nu mai este la modă.

  • Datorită nevoii de regândire a spațiului, au fost amânate termenele de livrare pentru spațiile de birouri noi.

  • Sunt foarte multe firme care au reziliat sau a renegociat contractele de închiriere, ceea ce pune o presiune în plus pe bugetele de administrare și așa încercate de noile măsuri de igienă și siguranță.

În aceste condiții, atât afacerile din domeniu administratiei și întreținerii clădirilor de birouri, cât și economia în ansamblu are de suferit. Pană lucrurile nu se vor stabiliza pe plan medical, vor exista puternice influențe datorate acestei crize.

 

Care sunt măsurile pe care le au la îndemână proprietarii de clădiri și administratori de birouri?

Singurele măsuri pe care le pot pune în aplicare cei care activează în domeniul property and facility management este să se asigure că sunt respectate toate reglementările oficiale. Doar astfel poate fi redus la minim riscul declanșării unor focare extinse și se poate garanta un bun flux al activităților din clădirile și proprietățile aflate în administrare.

Ținerea sub control a situației depinde nu doar de administratori, ci și de fiecare dintre chiriașii și locatarii de birourilor. Toți trebuie să se conformeze și ei cu cât mai mare responsabilitate regulilor impuse de autorități și de administratorii clădirilor.

Cele mai bune măsuri sunt în continuare:

  • asigurarea unui flux al traficului în clădirii, cât mai sigur;

  • amplasarea de afișe, bannere, colaje care să reamintească regulile de distanțare și igienă care trebuie respectate;

  • folosirea de dispozitive de termoscanare;

  • amplasarea de dispensere cu dezinfectanți;

  • dezinfectarea periodică a tuturor spațiilor comune și zonelor mai intens circulate;

  • reconfigurarea și reamenajarea birourilor, pe departamente și grupuri cât mai mici;

  • testarea periodică a personalului;

  • consilierea medicală privind izolarea și carantinarea tututor celor care au intrat în contact cu o persoană depistată pozitiv.

În speranța că un vaccin va fi disponibil cât mai curând pe piață, toate firmele au obligația să își ia toate măsurile de precauție. Orice nou focar declanșat poate avea implicații sanitare și economice importante pentru companie și siguranța activității din clădiri.

 

Concluzie

Ca toate domeniile de activitate, și piața administrării de clădiri de birouri a fost puternic afectată de impactul și evoluția pandemiei de coronavirus. Lucrurile nu mai sunt cum au fost până acum și nu vor putea să revină la normal prea curând. 

Felul în care companiile aleg să organizeze fluxul și activitatea angajaților a produs o reconfigurare nouă în domeniul construcției, închirierii și administrării de clădiri de birouri. 

Birourile care vor fi apreciate de acum încolo vor fi cele care oferă spații generoase și mai libere, cu partiții mai mici și mai bine organizate, cu cheltuieli de întreținere și administrare cât mai avantajoase.